Saturday 22 December 2012

Pengakhiran dan Permulaan....

Kipas ligat berputar di syiling putih...sejuk. Suasana sunyi. Aku perlahan lahan menekan papan kunci di paparan talifon cerdik ini. Lampu dah dipadamkan cuma tinggal cahaya samar-samar dari kaki lima. Sesekali aku lihat kiri dan kanan. Mereka sudah nyenyak diulit mimpi. Aku belum mampu untuk pejamkan mata sejak tadi.

Wad kelas ke tiga untuk aku selesa. Bukan sebab itu aku tidak mampu lelapkan mata. Kesakitan juga telah lama kurang. Aku redha Ya Allah dengan ujian Mu... Tapi aku sangat rindukan bidadariku... Bidadari kesayangan ku. Allah pinjam kan 9minggu dalam rahimku. 9 minggu yang terasa paling panjang seumur hidupku... Paling bahagia. Paling BAHAGIA.

Izinkan aku bahasakan diri aku ibu untuk bidadari syurga ini... Maafkan ibu sayang. Ibu cuba sedaya upaya. Ibu terlalu sayangkan kamu. Ibu rindukan kamu. Bengkak mata ibu seharian menangis menerima berita itu. Ayah kamu pun sama sayang... Ayah kamu genggam erat tangan ibu dan terdiam saat doktor memberitahu ibu akan kehilangan kamu. Ibu sedar matanya juga berkaca. Kamu yang kami nantikan. Kamu yang sangat kami sayang. Ibu bersyukur di beri peluang ini. Kini ibu redha. Sekuat manapun, air mata rindu ini tetap mengalir untukmu sayang.

12malam di wad C20 Hospital Besar Pulau Pinang. Pengera talifon aku berbunyi mengingatkan aku untuk mengambil ubat darah tinggi. Kali ini pengera itu aku matikan tanpa tindakan. Aku sudah tidak perlu mengambilnya lagi. Terngiang-ngiang kata-kata doktor yang aku sudah tak mengandung, jadi tak perlu makan ubat itu lagi. TIDAK MENGANDUNG adalah 2 perkataan yang paling mengguris hati untuk hari ini.

Tanggal 221212. Pengakhiran satu perjalanan untuk aku menjadi ibu untuk kali ini. Tanggal 221212 juga permulaan untuk aku lebih bersedia untuk menjadi ibu lagi di masa hadapan.

Selagi ada jodoh aku dengan abang, aku takkan putus asa. Aku akan terus mencuba dan mencuba lagi. Saat hayat masih dikandung badan. Dikala matahari masih terbit di timur. Dengan izin Mu Ya Allah...

Ini kali kedua aku bermalam di wad ini. Wad yang tinggalkan seribu kemanisan dan kedukaan pada waktu yang sama.

No comments:

Post a Comment