Wednesday 31 October 2012

payahnya kalau dah tak suka...

Dulu masa arwah mak dalam wad... ada satu MISI ni... nurse la kalau dalam bahasa orang putihnya... dia adalah seorang kawan yang aku kenali masa sekolah rendah dulu... kami kawan baik...

dia seorang yang pandai masa kat sekolah dulu... rumah aku pun dekat dengan rumah dia... tapi sejak aku pindah sekolah, kami mula la renggang... setelah bertahun-tahun tak jumpa...akhirnya aku jumpa balik dia, di wad mak aku bermalam... rasa lega bila ada orang yang kita kenal jadi MISI kat situ... perasaan tu macam rasa mesti dia jaga mak aku elok-elok.

tapi indah khabar dari rupa... kawan baik aku yang pandai suatu ketika dulu adalah seorang staff nurse yang sombong dan bermuka bongkak. muka cantik tapi taknak senyum... cakap dengan orang tua tengking-tengking je dari jauh... sebab aku teman mak tidur malam-malam, jadi aku jadi saksi.... perangai yang sangat teruk! macam kerja hanya untuk duit. macam tak ada hati perut.

Arwah mak 4 bulan di hospital. Mak masuk dalam keadaan kritikal dan di wad ICU selama 2 minggu. selama 4 bulan mak di hospital, aku kenal ramai MISI... dari ICU ke wad biasa, wad kelas satu, tempat cuci darah, wad tumpang sebab wad penuh... macam2....aku kagum dengan kerja diorang... dari staff nurse sampai la nurse pelatih, semuanya tabah-tabah.... baik-baik belaka.

Ramai staff-nurse yang aku jumpa, walaupun dia tak kenal kita tapi sangat berbudi bahasa dan sejuk mata memandang. tapi malangnya bukan semua yang macam tu termasuk kawan aku ni. sejak aku jumpa dia di wad aritu, aku jadi tak suka dengan dia... TAK SUKA.

Apa agaknya masalah dia? kena paksa ke jadi staff nurse???sampai dia kerja jadi macam ALA-ALA tak ikhlas... bukan setakat nampak tak ikhlas, jelas sangat tak ikhlas. dia pandai... sangat pandai di sekolah dulu... aku ingat rangking dia tempat pertama, kedua atau ketiga... <rangking aku off-side terus,haha> jadi kenapa tak jadi doktor ke, peguam ke, ENGINEER ke??? kan... kan????

kenapa baru sekarang aku cerita pasal ni?? sebab baru-baru ni aku tengok dia bukan main lagi.... nak upload gambar mau2 je yang tempat mahal-mahal, baskin robin la, apa la.... hurmmmm..... drive honda civic... ok fine... aku tau la gaji ko sebagai stuff-nurce tu banyak, jadi kerja la dengan baik... jangan sombong.... hormatilah orang tua.... banyak pahalanya kerja engkau yang sangat mulia itu...

Aku memang pandang tinggi semua nurse kat dunia ni.... SERIUS.... aku sangat kagum...

tapi untuk kawan aku tu, payahnya kalau dah tak suka, tetap tak suka!

ps: aku ada jumpa dia masa ayah masuk wad bulan lepas... Mak aiiiii senyum pun tak... bukan tak senyum kat aku, tak senyum kat pesakit-pesakit tu ler...

ps2: aku ada ramai kawan-kawan lain dan sepupu yang jadi nurse... semuanya baik-baik belaka... sesungguhnya saya sangat kagum dengan kerja anda!

-misi semua cantik-cantik...saya suka!-



  








No comments:

Post a Comment