Wednesday 15 February 2017

sedetik lebih

hari ni aku nak cerita tentang lagu sedetik lebih.

Masa tu tahun 2011, lagu sedetik lebih nyanyian Anuar Zain ranjak bermain di corong-corong radio. Aku, umur 25 tahun, seorang jurutera muda, memandu myvi merah, perjalanan pulang dari tempat kerja menuju ke Hospital Pulau Pinang. Radio Era menemani ruang sunyi menyusuri jalan kota sibuk, masing-masing asing dalam ruang sendiri.


Melodinya mula memenuhi ruang, mengisi kotak fikiran yang tadi kosong. Lirik nya mula di hayati:
  • Setiap nafas yang dihembus
    Setiap degupan jantung
    Aku selalu memikirkanmu
  • Dalam sedar dibuai angan
    Dalam tidur dan khayalan
    Aku selalu memikirkanmu
  • Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
    Barulah terasa ku bernyawa
  • Kasihku ku amat mencintai kamu
    Kerana kau beri erti hidup
    Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya
  • Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
    Ku bersyukur adanya kamu
  • Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
    Asal masih adanya kamu
Dan airmata pun mula mengalir deras... hanya satu perkataan yang terkeluar:
EMAK.

ini antara bibit bibit dari cebisan kenangan aku. pada tahun yang aku kehilangan satu satunya insan yang paling aku sayangi... yang sentiasa teratas. Aminah Binti Tajudin.

Tenanglah EMAK disana. Suci anak emak. Suci Rindu Emak.

Sampai hari ni, setiap kali mendengar lagu sedetik lebih, kenangan ni mesti terlintas dalam ingatanku.



No comments:

Post a Comment