Monday 24 September 2012

Lenyap

Hamparan putih itu kita corakkan bersama,
Dari titik mula hingga hujungnya penuh warna,
Detik berganti minit, hari berganti bulan,
Bertahun-tahun berus itu kita genggam,
Berjalan dan berlari penuh ceria,
Kadang kala jatuh kita bangkit semula,
Kau tersenyum aku gembira.
Itu dahulu.

Kini hamparan warna warni itu kau koyak,
Dari titik mula hingga hujungnya bercarik-carik,
Detik ini, berusnya kau lepaskan,
Bertatih aku mulakan langkah duka,
Sering kali jatuh aku bangun kembali,
Kau tersenyum aku tumpang bahagia,
Tatkala berus baru kau genggam bersamanya.

Hamparan itu ingin aku lenyapkan.
Berus itu ingin aku buang.
Tak ingin aku lihat lagi, walaupun kebanyakkan coraknya telah pudar,
Jejaknya tak mungkin terpadam.

Lenyap... Aku merayu... Sepi.

Hamparan itu dimindaku, Berus itu dihatiku.
Bakal lenyap bersama jasadku.

Karma










No comments:

Post a Comment